Avontuur in Kenia

Routine

De dagen beginnen in elkaar door te lopen. Het begint echt een routine te worden. 5 dagen in de week om kwart over 8 op en de tuktuk in om vervolgens van 9 tot 3 les te geven. ik zit in een flow. Ik heb nu ook door hoe alles altijd in zijn werk gaat, en hoe dingen gaan en waarom. Toch blijf je altijd nog wel voor verassingen staan. Afgelopen week waren en namelijk examens. We kennen allemaal de manier waarop de examens in nederland gaan, maar hier is het wel even een tandje anders. Kids zitten 2 aan 2 aan een schoolbank en maken het examen. Examen klinkt groot, maar in werkelijkheid zijn het de pta’s die wij in onze schooltijd hadden. Maar oke, examens zijn uitgedeeld, tijd van start en stop staan op het bord en de kids zijn bezig. Terwijl ze het examen maken zitten de leraren een beetje buiten, dingen na te kijken, muziek te luisteren of ze zijn met hun telefoon bezig. De kinderen worden dus totaal niet in de gaten gehouden. Prima manier om af te kijken of te overleggen, maar braaf als ze zijn, doen ze het allemaal niet. Ze hebben dus ook geen controleur nodig. Gek om mee te maken, maar ook wel weer aangenaam. De rest van de dagen, als er geen examens zijn, zijn allemaal hetzelfde. les geven en pauzes, zoals op elke school. De grote lange pauze van anderhalf uur waarbij je ook lunch krijgt (altijd iets met bonen), blijf toch altijd net te lang. Ze hebben vaak genoeg pauze, dus deze inkorten lijkt geen probleem. Het voordeel is wel dat de kleine kids om je heen hangen. Klinkt misschien irritant, maar het is altijd geweldig. Als je aan komt lopen rennen ze naar je toe om te knuffelen en te spelen. En stuk voor stuk gaan ze bij mijn voeten zitten met hun boordje eten. Je mag dan wel geen favoriet hebben, ik heb ze lekker wel. Het zijn allemaal zulke schatten maar kleine anna en juma zijn toch wel mijn stiekeme favorietjes. Ze zijn om op te vreten.

De tijd gaat wel enorm snel. Misschien ook omdat ik nu in die flow zit. Voor je het weet is het al weer weekend. En in het weekend is het tijd om bij te bruinen. Ja ja, ik krijg al een heus kleurtje. Eindelijk!!!

Doingoood